Tästä syystä kehoni pysyy hyvässä kunnossa!

Kerran olen kokenut kisojen jälkeisen ”pullahtamisen” ja pakostikkin sitä tämän kokemuksen jälkeen aina miettii tapahtuuko se uudestaan. Onnekseni aikoinaan sain kroppani takaisin toimintaan ja vuosi vuodelta se toimiikin paremmin. Ainoa apu siihen on, että olen syönyt paljon. Olen tarkoituksella totuttanut kehoni korkeisiin hiilarimääriin, jotta pystyn syömään paljon näkymättä kehossani.

Nyt kun treenailen milloin sattuu miten sattuu niin olen keskittänyt hiilarit iltaan. Lounasaikaan jos syön raskaasti tulen niin väsyneeksi ettei työnteosta tahdo tulla mitään. Sen takia minulla on aina kaksi salaattiateriaa töissä ja aamuisin syön munakkaan.

Kotiin päästyäni saatan syödä paketillisen riisikakkuja jauhenlihan kera ja iltapalaksi aina 60g puuroa marjoineen + riisikakkuja (30-60g)+200g valkuaista. Näin olen ennen nukkumaan menoa aivan ähkyssä ja uni tulee paljon paremmin. Kroppani on dietteilläkin tottunut iltapainoitteeseen ”hh-tankkaukseen”, joten miksi muutaisin sitä mikä toimii. Totuudenmukaisesti myös tykkään nautiskella ruokaa rauhassa telkkarin ääressä, en kiireessä töissä. 😀

Joskus myös viiniä hyvässä seurassa <3

Liikunnan suhteen  olen ollut viimeaikoina laiska. Toki pyöräilen paljon, mutta salilla käynti näin ihanina kesäiltoina ei nappaa sitten millään. Kaikenlaiset ulkotreenit ovat mielestäni kesän juttu! Enää minulla ei ole pakonomaista tarvetta käydä salilla, jos se ei tunnu hyvältä. Paremman fiiliksen olen saanut kunnon porratreeneistä tai juoksemisesta. Suomen kesä on niin lyhyt, joten nautitaan siitä täysin rinnoin (huom. myös jätskistä ja grilliherkuista), vaikka muutama ylimääräinen kilo tulisikin niin ei haittaa!

Noudatan 80/20 sääntöä. Eli maanantaista perjantaihin syön siististi ja liikun oman mielen mukaan mahdollisimman paljon. Viikonloppuisin saatan vetää ”läskiksi”. Tavote kuitenkin olisi, että viikossa on vain yksi kunnon mättöpäivä, jolloin voi syödä kaikkea mitä mieli tekee. Nykyään minulla on mielitekoina erilaiset leivokset, keksit, falafelelejä voin syödä pussin ja karjalanpiirakoita 😀 Viime viikonlopun lauantaina ostin vain pikku pussin sipsiä ja vähän karkkia, mutta 8 karjalanpiirakkaa ja söin ne kertaistumalta. Sunnuntain brunssilla jatkui karjalanpiirakoiden ahtaaminen, voi olla että kiintiö tuli hetkeksi täyteen.

Kun maanantai taas koittaa on ihana palata tuttuun ja tervelliseen rytmiin, jolloin kroppa alkaa taas voimaan paremmin. Huomaan nimittäin jokaisen viikonlopun mässäilyn jälkeen kuinka väsyneeksi ja kiukkuiseksi tulen. Miksi ihmeessä teen sitä itselleni? Kai sitä jotenkin aivot antaa käskyn ”nyt saaat joten nyt syöt”, en tiedä.

Enää en myöskään kiellä itseltäni mitään, jos kaupassa nään jonkun uutuusherkun ja on tiistai ostan ilman sen kummempaa miettimistä. On ihana huomata, kuinka oma mieli alkaa rentoutumaan taas ruuan ja treenaamisen suhteen. Siinä kestää aikaa, kun on vuosi a vuosia ollut itselleen todella ankara ja suorastaan piiskannut itseään kaikkien herkutteluiden jälkee. Nyt ei ole sitä ongelmaa, onneksi.

Viikonloppua siis odotellessa!

kristaseuna

7 vastausta artikkeliin “Tästä syystä kehoni pysyy hyvässä kunnossa!”

  1. Voi herranjestas. Noista riisikakuista ja puurosta tulee yhteensä n. 70g hiilihydraattia, ja tämä on mielestäsi paljon urheilevalle ihmiselle? Saati runsasta syömistä salaatin ja valkuaisen kanssa? Hyvä jos 1500kcal tulee näillä täyteen…

  2. Heh, liittyen Tsiipin kommenttiin….

    Äkkiseltään vilkaisin netistä niin perusriisikakkupaketissa on 100g riisikakkuja. Se tekee yli 70g hiilareita.
    Kaurapuurosta tulisi vähintään 30g. Plus lisäksi niistä riisikakuista iltapalalla vielä vähintään 20g. Sekin olisi jo 120g hiilareita. Ja loppuviimein marjoistakin tulee jo helposti kymmenisen grammaa yms. Eli mitenköhän tuo 70g on laskettu?! 🙂
    Ja kuitenkin salaattikin on laaja käsite. En tiedä mitä sun salaatti sisältää, mutta ei se tarkoita aina salaatin lehtiä, kurkkua, tomaattia ja kuivaa kanaa.

    Eli mun mielestä ainakin kuulostaa hyvältä! Älä välitä tuollaisista kommenteista. 🙂
    Mä syön itse hyvin samaan tapaan. Aamulla/päivällä vähän kevyemmin ja iltaisin kunnon puurot yms. Auttaa nimenomaan unenkin kanssa, kun illalla ei pihistellä hiilareista.

    • Juuri näin Annika!<3 Mun salaattiin kuuluu myös kuivattuja hedelmiä ja rasvoista pitkin päivää, joita tulee +500kcal, joita en maininnut ollenkaan. Ihmiset käsittää kaiken aina väärin ja ilmeisesti tarkoituksella.

      Tsiipin kommenttiin en jaksanut vaivautua edes tätä vastaamaan, mutta näinhän se menee:

      Kun 5 putaaseen päivään lisää ne 2 ''epäpuhdasta'' päivää, jolloin kalorit huitelevat korkealla tasoittuu nämä viikon jokaiselle päivälle. Eli jos syön 4000kcal lauantaina ja 3000kcal sunnuntaina + 2000kcal x 5pv on viikko kalorit: 17 000 kcal. Sen kun jakaa 7 päivälle 2430kcal per päivä. Se on mielestäni aivan tarpeeksi liikkuvalle ihmiselle 😉

  3. Niin, ja jatkan vielä. Tuskin Kristankaan hiilarit silti rajoittuisi tuohon 120->g päivällisellä ja iltapalalla ja aamu ja päivä menisi 0g hiilareilla… Se on yllättävää miten kuitenkin kasviksista yms. tulee myös sitä hiilaria kuitenkin jonkin verran. Ja aina tälläinen summittain selitetty ruokavalio on helppo käsittää myös väärin ja se voi sisältää kuitenkin sellaisia juttuja mitä lukija ei ajattele.

  4. Syömishäiriöön viittaa tuo älytön ahmiminen,överisyöminen ja sitten taas viikolla hyvin kontrolloitua syömistä. Ei vaikuta terveeltä..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 16
Tykkää jutusta