Syitä stressiin!

Eilen sain ihan turhan stressikohtauksen töissä, joka sai kyllä illalla miettimään onko kaikki hyvin tuolla pääkopassani. Aloin netistäkin kaivamaan tietoja hakusanoilla ”onko stressi perinnöllistä”. Äitini nimittäin on kovan luokan stressaaja, rakkaudella ja huolella tämän sanon. Onneksi se ei vielä ole vaikuttanut terveyteen, mutta varmaa on se, että jossainvaiheessa kroppa alkaa siitä reakoimaan..

Varsinaista vastausta en löytänyt onko tämä stressaaminen perinnöllistä, ainakin masennus ilmeisesti on. Siitä meillä ei ainakaan vielä ole onneksi ollut huolta. Aina osaamme loppujen lopuksi nauraa ja kääntää negatiivisetkin asiat positiivisiksi. Löysin kuitenkin monta hyvää seikkaa, joita alan nyt loman aikana itsessäni tunnustelemaan.

Mitä stressaan?

Liittyykö tämä uuteen työhöni, jossa haluan ehdottomasti olla ”paras”, no ainakin tosi hyvä. Sain heti tulosta aikaan ja huomasin sen aiheuttavan lisäpainetta. Hassua miten itse itseltäni vaadin todella paljon ja mieliala heti laskee, jos yhtenä päivänä ei onnistu. Eihän jumakauta, joka päivä voi olla HYVÄ. Tiedostan sen, mutta en osaa käsitellä asiaa järkevästi, ainakaan sillä hetkellä. Paineensietokykyä vaaditaan myyntityössä ja siinä minulla on vielä petrattavaa. Mistä muusta voisi stressi johtua, lähdemme huomenna lomalle ja kotona kaikki on hyvin? Toki alkuvuosi meni surussa ja sitä käsittelemme vieläkin, mutta nyt voi jo lämmöllä muistella menneitä ilman itkemistä.

Unen katkeilu

Stressihormoni kortisolin eritys on suurimmillaan aamulla. Stressaantuneella taso on erityisen korkea, mikä lyhentää herkästi yöunta ja tekee nukkumisen katkonaiseksi. Heräilen 1-2 kertaa yössä ja se jos mikä on todella raskasta!

Oireita, joita tunnustan

Ärtyneisyys, uupumus, ja mielialan vaihtelut. Saatan yhtäkkiä tuntea itseni tosi vihaiseksi ilman mitään syytä ja huomaan purkavani sen esim Joniin. Olen yrittänyt parhaani mukaan nieleskellä, mutta välillä kipinä roihahtaa.. Eka onnenkyyneleet ja parin tunnin päästä voi olla ihan eri ääni kellossa. Eilen löysin uuden sanan, joka kuvaa tunnettani ”olen kroonisesti väsynyt”. Eilinen Fastin Shokki juomakaan ei saannut virtaa tähän tyttöön..

SOME

Rehellisesti viime viikolla ajattelin muutamaan kertaan, että poistan kaiken. Ig, snäppi, facebook, KAIKKI. Se miten kovat paineet kaikki sosiaalinen media tuo myös minulle. Tarkoitan toiminimeni työasioita ja kyllä minäkin välillä saan paineita ulkonäköasioista somen takia. Olisi niin rentouttavaa tehdä vaikka 2vk lakko. Poistaisin kaikki sovellukset puhelimesta ja käyttäisin sen ajan, vaikka blogiini. Onko kukaan muu ajatellut tätä samaa?

Näitä asioita olen pyöritellyt ja paljon muuta, mutta nyt minun pitää laittaa pyykit kuivumaan ja lähteä töihin. Ihanaa torstaita kaikille <3 Eiköhän loma auta tähän hyperventilastioon ja tulen uutena ihmisenä takaisin!

kristaseuna

8 vastausta artikkeliin “Syitä stressiin!”

  1. Jospa olet perfektionisti suorittaja?
    Aina piiskaamassa lisää kierroksia peliin, koska mikään ei ole mielestäsi riittävää ja asiat voivat aina voi olla vielä vähän paremmin tehty?
    Piiskaat itseäsi jokaisella elämäsi osa-alueella toimimaan aina vain paremmin ja paremmin ja paremmin ja… kunnes yhtenä päivänä et jaksakaan enää mitään.

    Ehdottomasti lomalla kulutat energiasi lepäämiseen ja itsetutkiskeluun. Nauti auringosta, elä hetkessä ja hengitä vapautuneesti.
    Älä ota paineita treenaamisesta (kirjoitit siitä edellisessä postauksessa, jos jaksaisit lomalla treenata PAREMMIN vai oliko se ENEMMÄN.)
    Älä vaadi itseltäsi muuta kuin lepoa. Sitä tarvitset ja sen olet ansainnut❤

    Ihanaa lomaa!

    • taidan olla jonkunlainen perfektionisti. Uskon, että kaikki Fitness kisaajat ovat, koska siinä viedään oma keho ja mieli ihan äärirajoille. Ehkä se on jäännyt päälle ja siirtynyt nyt työelämään. Kiitos <3

    • Ostin joltain reissulta sen olisikohan ollut Budapestistä :)<3

  2. Jospa sen stressaamiseen käytetyn energian koettaisi keskittää vaikka siihen työntekoon tai nukkumiseen? Mä olen töissä firmassa, jossa vaaditaan täydellisyyttä meiltä jokaiselta. Ensimmäiset kuukaudet stressasin todella paljon – luin työmaileja öisinkin enkä osannut nukkua. Nyt vuoden samaa hommaa tehtyä olen todennut, että teen 110% aina, kun olen töissä ja jos se ei riitä niin se ei ole minun vikani tai ongelmani. Tiedän, että olen yksi parhaista työntekijöistäni ja etten voi stressaamalla parantaa suorituksiani. Sen ajan, jonka käytti aiemmin stressiin voi nykyään käyttää vaikkapa työpaikan koulutuksiin tai parempiin yöuniin. Ei se stressi suorituksiani parantanut, mutta heikensi hyvinvointia. Tsemppiä, toivottavasti löydät keinoja vähentää stressiä! 🙂

    Nora / https://dreamerachiever.com

    • Kiitos, näin juuri yritän parhaani. Uskon tämän tasaantuvan nyt lomalla <3

  3. Jos sulla on stressiä somesta, koita tehdä niin, että vaikka päivittäisit itse esimerkiksi instaa ja blogia, älä selaile muiden juttuja ollenkaan. En toki tiedä miten paljon selaatkaan.
    Mutta mulla auttaa selkeästi se, kun julkaisen kyllä itsestäni juttuja, mutta en lähde selaamaan juurikaan muiden juttuja. Ennen selasin muiden instatilejä ihan hirveän paljon ja huomasin sen saavan mulle jonkun ahdistuksen pintaan. Ahdistuksen, että pitäis olla sitä ja pitäis olla tätä, vaikka oikeasti itselläkin on kaikki hyvin!
    En tiedä onko sulla tälläistä, mutta kokeilin nyt vinkata silti. 🙂
    Myös blogien lukemisen oon välillä laittanut jäihin kokonaan, koska vaikka niistä saa hyvää vinkkejä, sitä voi helposti alata vaatia itseltäänkin liikoja ja samoja asioita, kun luetuissa blogeissa.

    Hyvää lomaa!

  4. Voiko 1-2 kertaa heräilyä yössä edes kutsua ongelmaksi? Sitten kun totut siihen, että tuntia pidempään ei nukuta putkeen, niin mieti uudelleen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta