AUTTAKAA, MIKÄ MINUA VAIVAA?!

*sisältää kaupallisia linkkejä

Ennen minulla on pää reakoinut pahimmiten stressiin ja paineeseen. Nyt tuntuu, että koko kroppa reakoi aikatavalla. Paljon on hyviä päiviä, mutta sitten tulee taas kunnon jysäri. Eli eilen ja tänään on pää ollut niin kipeä, että luulen verisuonten poksahtelevan ohimoiltani. Eilen lähdin kauheassa päänsäryssä illalla salille ja treenin ajaksi se kuumottava kipu helpotti. Siitä päästäänkin toiseen aiheeseen eli vatsaani.

Onko kellään koskaan alkanut vatsa kramppaamaan kivusta kesken kovan treenin. Totuus on se, että olen vältellyt pidempään kovilla painoilla treenaamista, koska se on jo aikasemmin saannut vatsani turpoomaan ilmapalloksi ja lopuksi makaan lattialla sikiöasennossa niinkuin eilen. Tein kovan selkätreenin ja loppu HIIT:in aikana vatsa alkasi kramppaamaan.. Voi luoja onneksi Joni oli mukana, koska en olisi pystynyt ajamaan kotiin. Eli kroppa alkaa reakoimaan stressiin ja kaikkiin uusiin juttuihin. Onneksi loma alkaa jo häämöttämään niin jaksan kramppieni ja pääkipujeni kanssa elää.

Kököin juttu tässä on se, etten ole ihan perillä mikä minua stressaa ?! En kuitenkaan melkein koskaan pode päänsärkyä ja nyt, kun se on ollut päivittäistä alkaa tämä jo ihmetyttämään. Vatsakrampit ovat myös todella inhottavia ja haluaisin selvyyden niihin! En syö 1-2h ennen salitreeniä, juon päivässä 5-6 litraa vettä, lisään suolaa taukoomatta ruokiini ja protskujuomiin. Eilen illalla kotona luin ”juoksian vatsasta” oletteko te kuulleet siitä? Toivottavasti nämä säryt helpottavat ja pääsen treenaamaan rauhassa! Onneksi päivissä on niin paljon hyvää, että nämä kököt jutut myös välillä unohtuu. Krampin iskiessä vaan tulee taas mietiskeltyä ”miten menee noin omasta mielestä”.

Antakaa vinkkejä, jos teillä on kokemusta näistä vaivoista? <3

Kuvassa oleva huppari on  Ellokselta *Adidas 

kristaseuna

35 vastausta artikkeliin “AUTTAKAA, MIKÄ MINUA VAIVAA?!”

    • Olen nuoresta saakka juonnut tooodella paljon vettä ja elimistöni on siihen siis tottunut. Ennemminkin se reakoi heti, jos juon vain 2l päivässä. Hikoilen paljon, joten tarvitsen myös nestettä suolineen, jotta kroppa pysyy tasapainossa sen suhteen. En pysyisi järjissäni vain 2l vettä päivässä..

  1. 5-6 litraa päivässä on liikaa ja kuormittaa elimistöä. Ei se vesi valu pois vaan vaatii munuaisten työskentelyä. Sulaa muotihuluutta!

    • Ei varmaan ole muotihulluutta, jos on koko elämänsä tottunut vettä juomaan limsojen ja mehujen sijaan..

  2. Vedenjuonti kiinnitti munki huomion. 2 litraa riittää hyvin päivässä. Jos treenipäivä nii vähä lisää

    • Ei riitä ikinä 2l minulle päivässä 😀 tulisi heti nestehukka ja heikko olo.

    • Hmm natriumin puutteesta ei ainakaan voi olla kyse jos 10g pv sitä syö. 15 vuotta olisin kärsinyt vesimyrkytyksestä hmm enpäs usko. 🙂

  3. Ehkä pelkkä väsymys ei oo viel riittänyt herättämään siihen, että keho ja mieli kaipaa lepoa?

    • Väsymys, en usko. Nukun 8-9h yössä ja en koe itseäni väsyneeki. Olen juuri pitänyt lepoviikon salistakin 🙂

  4. Ei todellakaan johdu vedestä! Täälläkin juodaan 5-6 litraa vettä päivässä 🙂

  5. Tuskin johtuu tästä kun ei ole aijemmin sua vaivannut..mutta kerron nyt kuitenkin! 😏 mulla tulee ainakin just juostessa ja välillä treeneissä jotka vaatii tosi paljon keskivartalon hallintaa vatsalihakset tosi kipeeksi! Mä oon tottunut aihemman telinevoimisteluharrastuksen johdosta jotenkin aina kannattelemaan yllä sellasta kotostetun hyvää ryhtiä ja vatsalihakset on jännittyneinä koko ajan ja stressatessa teen tätä vielä enemmän! (plus tästä johtuen hengitän tosi pinnallisesti enkä pallealla, eli en saa ihan kunnolla happeakaan..) Sitten kun vielä keskivartalolta paljon staattista pitoa vaativa treeni siihen päälle niin mun vatsalihakset on jotenkin ihan ”ylipumpissa” ja ne ei jotenkin enää palaudukkaan siitä supistusvaiheesta vaan lukkiutuu siihen. Tietty se sitten johtaa kramppaamiseen..oon mm. oksentanu ja joutunu levittämään vatsan täyteen volttareenia että hellittää 😀

    • Hmm pitääpäs alkaa seuraavaan keskivartalon käyttöä johtuisiko siitä, kiitos <3

  6. Voisko olla banaani? Jos vetäset sen palkkariks? Vai siis alkaako kivut treenin aikana? 🙂 Muutenkin veikkaisin, että joku ruoka-aine? Maitotuotteet, vilja…joku ihan mikä vaan mitä syöt ennen treenii? Tai sit jotenkin jännität syviävatsalihaksia tai jotain? 😉 Väitän, että ei missään nimessä johdu vedestä!! T. Vesipeto :’D

    • Kivut alkaa treenin aikana :/ En voi syödä maitoa, en ole koskaan syönnyt. Olen gluteenittomalla ruokavaliolla tällä hetkellä. Kiitos <3

  7. Moikka! Onko sulla ollut noita vastavaivoja kauan? Usein ne on valitettavasti sellasia ongelmia, että niitä joko on tai sitten ei ole koskaan ollut eikä oikeastaan koskaan tulekaan. 😀 Mulla on etenkin juostessa ja aerobisissa lajeissa ongelmia vatsan kanssa, sillä verenkierto keskittyy silloin niin kovasti isoihin lihaksiin ja mm. suoliston verenkierto heikentyy, jolloin saattaa tulla vatsavaivoja. Itelle on pari kertaa puol maratonin aikana/jälkeen iskenyt tosi kovat vatsakivut ja oksentelut… Nesteen juomisen pitäis olla just hyvä juttu ja kannattaa välttää isoja ja kuitupitoisia aterioita lähellä kovia treenejä. Myös maitotuotteiden ja kahvin käytön vähentäminen voisi auttaa 🙂 Kuulostaa myös siltä että sun vatsa reagoi erilaisiin stressitilanteisiin. Tsemppiä ja toivottavsti löydät helpotusta noihin oloihin!

    • Se voisi johtua juuri tosta aerobisesta, koska olen sitä kuitenkin paljon tehnyt ! Ja stressiä tämä varmasti on, kun niin paljon elämässä muutoksia tapahtunut! <3 Kiitos!

  8. Mitä luulet että voisitko kärsiä jonkinlaisesta uupumuksesta tai loppuunpalamisesta? Sehän voi olla monen asian summa mikä siihen johtaa. Pitkäaikainen suorittaminen, kova ja tunnollinen työtahti, muutokset/vastoinkäymiset tai menetykset elämässä. Kaikki vaikuttaa… Itse olen toipumassa loppuunpalamisesta. Sitä ennen kroppa varoitteli monella eri tavalla, oli vatsavaivoja, selkävaivaa, erilaisia sairasteluita, päänsärkyä ym. Siltikään en pysähtynyt kuin hetkeksi aina ja jatkoin samaa tahtia. Lopulta kroppa ja mieli petti, oli pakko pysähtyä ja ymmärtää että muutoksia on tehtävä. Voi olla että olen ihan väärässäkin mutta ihminen ei ole mikään robotti, on tärkeää kuunnella itseään. Kaikkea hyvää sinne <3

    • Kiitos tästä kommentista, pisti oikeasti miettimään! <3 PAljon voimia sinnekkin palautumiseen, ehkä alan hieman myös relaamaan!

  9. Veikkaan myös uupumusta. Jos se on vakavampaa laatua niin viikko treenilepoa ei riitä. Jos olisin sinä niin olisin treenaamatta kunnes nuo oireet hellittää koska muuten saat nauttia mm unettomuudesta, masentuneisuudesta, ahdistuneisuudesta, keskittymiskyvyttömyydestä jne ja pystyt harrastamaan liikuntaa vasta useamman kuukauden päästä. Mutta harva kuuntelee itseään tämän suhteen ajoissa koska esim ”kroppa lösähtää jos en mene salille joka päivä”, ”en osaa käsitellä tunteitani kuin rääkkäämällä itseni puhki” jne. Mulla kesti pari vuotta toipua ylikunnosta joka sai alkusykäyksen ihan vain muutaman viikon kovasta treeneistä.

    • Kiitos kommentista, pistää kyllä miettimään <3

  10. Juu samaa mieltä että tutkaile olisko uupumus. Ihmismieli ja -keho on niin jännä juttu että! Ympäristö ja itse vaatii liikoja. Aina ei vaan jaksa. Minäkään en jaksa tällähetkellä syy:uupumus. Nyt lähden ulos vaan katselemaan aurinkoa ja rauhassa käppäilemään 😊 Voi hyvin!

  11. Ei kuulosta kivalle:/ Käytätkö e-pillereitä, niilläkin voisi olla osuutta asiaan? Minulla päänsäryt lisääntyneet huomattavasti viime aikoina ja toissa-aamuna vatsa kramppasi aamupalan jälkeen niin että tuolista juuri ylös pääsin… Ihmiskehon on kyllä ihmeellinen. Elämänmuutokset, jatkuva suorittaminen, uupumus, stressi jne vaikuttavat ihmeen paljon koko kroppaan ja mieleen. Nuo oireesi saattavat olla avunhuutoa kropaltasi 🙂 Kannattaa ottaa päivät hieman rennommalla otteella ja katsoa tehoaako. Ettei menisi vaan pahemmaksi 🙂 Salille kun kerkeää esim ensi viikollakin 😉 Voimia kovasti <3

  12. Moikka!
    Juotko treenin aikana jotain treenijuomaa? Tai otatko juuri ennen treeniä jonkun laturin? Ja mitä juot palkkariksi? Mikäli otat näistä jotain, niin kertoisitko tarkemmin mitä ne sisältävät? Sitten voisin mahdollisesti auttaa.

    • En juo kuin lihaproteiinin treenin jälkeen ja se ei ole koskaan tuottanut mitään ongelmaa 🙂

  13. Hei!

    Olen itse kärsinyt läpi elämäni vatsaongelmista, lapsena ainoastaan matkoilla. Opiskellessani oikeastaan alkoivat kunnolla. Kävin lääkärillä ja sanoivat että syy on stressi ja elämänmuutokset. Meni vuosi ja edelleen välillä vatsakrappeja ja turpoamisia, välillä ummetusta ja välillä ripulia. Usein iltaisin TOSI kipeä vatsa. Treenasin puolimaratoniin ja sain juoksijan vatsan, jouduin välillä käydä pusikossa mitä ihmeimissä paikoissa, haha 😀 salilla treenatessa (varsinkin jalkoja isoilla painoilla) kärsin lähes AINA huonosta olosta. Kävin taas lääkärillä ja tekivät samat testit kuin viimeksi (mm. Kilpirauhas ja keliakia testit) ja taas ei mitään! Kävin sisätautilääkärin puheilla ja hän sanoi että miinulla on ärtynyt suoli. Sanoi että ainut mikä auttaa on FODMAP ruokavalio ja olen nyt noudattanut sitä n. 1,5 vuotta. Oireet on helpottanut mutta tiedän että stressi pahentaa sitä. Esim lomalla voin hyvin syödä vähän vehnää mutta viikolla töissä se on todellakin no-no. Suurin kipujen aiheuttaja mulla sipulit, ruis, vehnä ja keinomakeutukset (eli prodepatukat jne :/). Syön siksi tosi ”puhtaasti” eli välttelen sekoituksia ja lisäaineita.

    Eli kannattaa ehkä käydä lääkärillä jos noi vaivat ei lopu 🙂 saat ainakin poissuljettua kaikki sairaudet jotka on diagnostisoitavissa.

  14. Moi,

    Ajattelin jakaa tämän kokemuksen kun kuulosti samanlaiselta tuo sinun kramppailu: Noin kuukausi sitten salilla, jossa työskentelen, tuli asiakas hakemaan minut apuun, kun eräs mies voi huonosti. Mies istui lattialla ja kävi ilmi, että hänellä oli treenin aikana alkanut hirveä kramppi vatsaan. Saatiin hänet respaan istumaan ja odoteltiin vähän aikaa, mutta kipu ei mennyt ohi. Lopulta soitettiin ambulanssi hakemaan ja mies lähti lääkäriin, myöhemmin hän kertoi että kyseessä oli nivustyrä. Tämä ei siis ole vaarallinen, mutta jotenkin se pitää kai hoitaa jos alkaa haittaamaan elämää. En tiedä sinun tilanteestasi, voihan se olla jotain ihan muuta! Tsemppiä!

  15. Mulla varsakramppeja ja turpoamisen aiheuttaa makeutusaineet ja maidottomalla soija ja kauratuottet joilla korvaan rahkat. Myös ”ruoansulatusjogurtit” tekee mulle just tollaisen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta