KUNTONI SALAISUUS

Olen saannut paljon kyselyitä myös kilpailijoilta miten olen pystynyt pitämään kuntoni niin siistinä. Nyt haluankin teille hiukan avata miten nyt olen palautellut kroppaani eritavalla kuin aikaisemmin!

Tämän hetken kuntoa ja ihanat Boombodystoren housut!
Tämän hetken kuntoa ja ihanat Boombodystoren housut!

Kovalla työllä tehdyn kisakunnon pystyy pilaamaan vain parissa viikossa omilla valinnoilla. On hyvin tärkeää pitää kisojen jälkeen liikunta osana arkea ja nostaa pikkuhiljaa kaloreita. Viime kisakaudella minulla ei ollut aerobista kuin ainoastaan treenien jälkeen 10 min hiit spinningpyörällä jonka jälkeen 20 min tasasykkeistä. Koska aerobista ei tullut hinkattua jokapäivä, oli myös palautuminen nopeampaa ja ”helpompaa”.  Olen ollut myös kisakaudelle, jolloin aerobista on tehty päivittäin 60min salitreenien päälle. Tuon rypistyksen jälkeen jos sen lopettaa kuin seinään ja samalla alkaa syömään yli kulutuksen on takuuvarma pullahtaminen tiedossa!

Kisojen jälkeen pidin todella tiukasti treeneistä kiinni, saatoin jopa tehdä paljon enemmän kuin itse dieetillä. Pelkäsin keväällä todella paljon  painon nousua ja tappelin kynsin hampain sitä vastaan, vaikka tietoisesti aloin syömään enemmän.. Yritin kuluttaa näitä uusia kaloreita treeneillä, jolloin tein itselleni vain hallaa. Muistan päiviä, jolloin kävin 60 min juoksulenkillä aamulla ja illalla tein salitreenin johon lisäsin vielä Hiitin, EI NÄIN!

img_7487
Tänään minulla on kotitoimisto päivä ja tuli vähän räpsittyä selfieitäkin 😀 Snäpissä joulutunnelmia (kseuna)

Pidemmän päälle kukaan ei jaksa moista ja tulihan minullekkin nyt loppu kesästä totaali ”aika lisä” treenien suhteen. Alkoi hälytyskellot soimaan, kun paino alkoi nousta, vaikka jumaliste treenasin päivittäin kuin pieni sika! Kun keho ei kerkeä palautumaan treeneistä alkaa se näyttämään merkkejä, joita pitää kuunnella. Lepo ja ravinto ovat tärkeimpiä elementtejä kropan palautumiseen ja minulla niistä kumpikaan ei ollut tässä vaiheessa loppuun asti ajateltuja. En siis tehnyt annettujen  ohjeiden mukaan..Kroppa alkoi olemaan niin uupunut, että pelkkä ajatus salille menosta tuotti fyysistä pahoinvointia. Muutama vuosi sitten ajoin kroppani ylirasitustilaan ja päätin etten aijo sitä toistamiseen tehdä, joten jäin salilta pois 5 viikoksi.

Olin niin väsynyt ensimmäisenä lepoviikkona, että nukuin kaikki vapaa-aikani. Seuraavana viikkona aloin jo tekemään hiukan kävelylenkkejä. Takapakkia tuli kolmannella viikolla, kun tulin todella kipeäksi. Näin se kehomme viestii kaikesta muutoksesta. Uskon, että minulla stressi purkautui kovalla kuumeella, jonka kanssa taistelin kaksi viikkoa. Tuohon viiden viikon lepojaksoon ei kovin montaa urheilusuoritusta kertynyt, mutta arvatkaas mitä, painoni oli laskenut 2 kg! Kun antaa kehon välillä myös levätä se vastavuoroisesti suostuu luovuttamaan kuona-aineita pois.

Olen joka viikko pitänyt yhden herkuttelupäivän ja näyttäisi nyt siltä, että paino on asettunut paikoilleen. Treenaan salilla tällä hetkellä 3-4 kertaa viikossa, lenkkeilen 2-3 pidempää lenkkiä viikossa. Syön päivittäin puhdasta ruokaa niin, että tulen jokaisesta annoksesta täyteen. Olen nostanut myös hiukan hiilarin määrää treenin jälkeisessä ateriassa ja iltapalassa (puuroa 80g palautusaterialla ja iltapalalla 50g) . Tässä on ollut ajatus totuttaa kroppa ennen kevättä korkeampiin HH määriin, jotta kesädietti olisi suhteellisen iisi 🙂

Olen siis palautumisen suhteen tehnyt tyhmiä ratkasuja, mutta mikä tärkeintä olen oppinut niistä <3

kristaseuna

11 vastausta artikkeliin “KUNTONI SALAISUUS”

    • Voi kiitos 🙂 Olen 163 cm ja painan 54 kg. En tarkkaile enää painoani. Minulle merkitsee eniten se, että olen tyytyväinen peilikuvaani ja kroppani voi hyvin.

  1. Oon ikuisuuden metsästänyt samanlaista peiliä 🙂 jossa olis siiis noi valot ! Mistä ostit omasi ? (:

    • Ihan ikeasta peili ja valot hankittu 😀 Siinä olikin aika kova duuni saada noi valot toimimaan peilin kummallekkin puolelle, koska en halua johtoja näkyviin.(myydään erikseen) Onneksi parhaan kaverini isä tuli ne asentamaan! 🙂

  2. Osaatko Krista sanoa, että mistä voi johtua, että tunnun saavan kroppani jatkuvasti jonkinmoiseen ylikuntoon? Olen käynyt salilla vuosia, mutta säännöllisesti on tullut kausia, jolloin olen joutunut laskemaan treenipainoja tai jopa pitämään taukoa treenaamisesta, koska kroppa on niin väsynyt.

    Minulla on hyvin harvoin sellainen olo, ettei huvittaisi mennä salille. Jos siis tunnen itseni väsyneeksi, niin se nimenomaan ei ole mitään ”ei-huvita” -tunnetta, eli ns. feikkiväsymystä, vaan nimenomaan oikeaa väsymystä. Mutta kun tunnen sitä todella usein!
    Aiemmin olen ollut todella kiireinen töiden ja muiden harrastusten suhteen, mutta viimeisen vuoden ajan elämäni on ollut jopa aiempaa ns. helpompaa. Käyn salilla nykyään vain 4 x viikossa ja lisäksi ehkä kerran juoksulenkillä ja kerran tai kaksi reippaalla kävelyllä kaverin kanssa. En siis todellakaan treenaa mitään älyttömiä määriä ja työni on suurimmaksi osin istumatyötä, eli ei rasita fyysisesti ja siitä huolimatta tuntuu, että vähintään kuukauden tai parin välein treeni ei kulje, aivan kuin treenaisin kuitenkin liikaa. Olen myös opetellut pitämään kevyitä viikkoja, vaikka silloin olo on yleensä kurja, koska runsaan paikallaan olon vastapainoksi kaipaan nimenomaan liikuntaa.

    Mitähän teen väärin?

    • Todennäköisesti syöt liian vähän 🙁 Suosittelen ehdottomasti kaikille ammattilaisen laatimaa ruokaohjelmaa ,ne eivät ole diettejä vaan pikemmin suuntaa antavaa, jotta syöt tarpeeksi!

  3. Hei kun olen ymmärtänyt että tykkäät puurosta todella paljon ja syöt sitä lounaaksikin niin mitä proteiinin lähdettä yleensä käytät kun syöt puuroa?:) täällä meinaan toinen puuron rakastaja!

    • Mä oon niiiiiin äärettömän tylsä, että en laita yleensä mitään muuta puuroon kuin soijalesitiiniä 😀 tämän takia en snäppäile tai ota puurokuvia 😉 proteiiniksi saatan syödä tonnikalaa tai kanaa salaatilla !

  4. Juuri näin; virheistä oppii! Hurjalta kuulosti kyllä sun aikaisempi treenimäärä, jopa 3treeniä päivässä. ei ihme jos alkoi motivaatiokin lopahtaa. entäs rasitusvammat ootko niistä kärsinyt? ihana synninpäästö puurolle nam samat setit menee mullakin joskus jopa 100g aamupalalla. liikaa?

    • 100g aamupalalla on kyllä liikaa. Kokeile vaikka 40g 🙂 Minulla on polvessa rasitusvamma, mutta ei onneksi paljon enään häiritse 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta