Minun ruokaympyräni

Jos osaisin kokata muutakin kuin jauhenlihaa ja puuroa ottaisin teille kuvia ruuistani. Haluaisin asetella riisikakkuni hienosti lautaselle ja pilkkoa kurkut riisikakkujen päälle sydämmien muotoon. Tässä kohtaa tulee mutka matkaan, koska aina kun minulla on ruoka-aika en pysty alkaa miettimään miten asettelen kanani tohon muovikulhoon, josta olen syönnyt viimeiset kaksi vuotta 😀 On ihana lukea ja katsoa muiden blogeissa, kuinka puurot ovat niin herkullisen näköisiä ettei niitä raaskisi edes syödä! Kesälomalla lupaan tehdä postauksen päivän ruuistani, koska silloin minulla on aikaa.

Söin elämäni ensimmäisen kasvis-burgerin Treffipubissa ja siitä se ajatus sitten lähtikin. Burgerin falafelpihvi oli mielenvikaisen herkullista, joten aloin kotona selvittämään mitä se sisältää. Reseptit vaikuttivat liian monimutkaisilta, joten vielä jäi vain haaveeksi omat kasvispallerot. Kaupan pakkasesta toki saisi ostettua, mutta nykyään pakaste ruuat saavat minut voimaan pahoin. Ehkä nuoruudessani söin liian monta kiloa kalapuikkoja 😀 Burgeri tosiaan oli niin hyvää, että mielessä kävi kokeilla ”kasvissyöjän elämää”. Tarkemmin kun aloin asiaa tutkimaan totesin, etten saisi tarpeeksi proteiinia (olen maito, pähkinä, herne- allerginen). Kasvisten ja vihannesten hinta on myös niin kova, että tämän neidin ainainen nälkä tyhjentäisi kaupan vihannesosaston, että oman rahapussinsa samalla.

image

Haluankin teille nyt listata oman ruokaympyräni mitä noudatan päivittäin:

  1. Hiilarit: riisikakut, puuro ovat top-listan kärjessä. Perunasta ja bataatista tykkään kovasti, mutta ongelmaksi muodostuu valmistusaika. Niinkuin mainitsin minulla on aina niin kova nälkä ettei siinä kerkee kissaa sanomaan, kun riisikakut on suoraan kaapista syöty!
  2. Proteiinit: Nykyään tonnikala on taas listan kärjessä, hyvänä kakkosena tulee paistijauheliha. Ilta-ja aamupalalla syön kananmunia ja juon lihaproteiinia.
  3. Rasvat: EHDOTON suosikki on soija lesitiini, sitä kun laitan päivän kolmeen puuro annokseen niin vie kielen mennessään. Ihan kuin olisi vanhan liiton voinappi puurossa <3 Oliiviöljyä käytän kahdessa muussa ruuassani.
  4. Vihannekset/kasvikset: Tämä on suppea lista. Minitomaatit ja salaatti. Näillä olen mennyt viimeiset vuodet, koska ne maistuvat aina yhtä hyville ja ”valmistukseen” ei mene sekuntiakaan. Eli ei tarvitse pilkkoa 😀
Pojat golffaa mä teen töitä :D
Pojat golffaa mä teen töitä 😀

Ruokaympyräni on aika suppea, mutta en vaihtaisi sitä mihinkään! Minusta on kaiken A ja O, että löydät niitä raaka-aineita sinun ympyrääsi, jotka saavat sinut pysymään valinnoissasi kiinni! Tämän takia teen myös asiakkailleni ohjelmia, joissa on eri vaihtoehtoja jokaisella aterialla 🙂

 

kristaseuna

17 vastausta artikkeliin “Minun ruokaympyräni”

  1. Suosittelen antamaan kasvispihveille mahdollisuuden, esim. quornpihvit ja palat maistuvat tosi hyviltä ja valmistuu samassa ajassa kun jauhelihakin. Bataattipaloja ja perunaa saa muuten pakasteenakin. Mut nyt kesällä pitää kyllä saada uusia perunoita. Aika samanlainen suppea runko mullakin ja monen vaikea sitä ymmärtää. Maitotuotteita, leipää syötkö?

  2. Mulla vähän sama homma just bataatin, perunan ja riisin keittämisajan kanssa… Kun menee nii halvatun kauan! Siks itse teenkin usein jättisatsin kerralla niin ei tarvii kun kerran odotella se 30min ja siitä saa monen aterian hiilarit. Just foodprepping tms. Kannattaa kokeilla, JOS joskus sitten haluat vaihtelua. 🙂
    Ihanaa kesää sulle Krista!

    • Totta, kerralla enemmän!! Kiitos Anna sinulle myös ihanaa kesää <3

  3. Soijalesitiini puuroon kuulostaa hyvältä! Käytätkö jauheena vai rakeina, ja paljon, jos saa tiedustella? 🙂

    Kivaa loppuviikkoa!

    • On muuten sairaan hyvää!! Käytän molempia, tällä hetkellä jauheena 😉

  4. Eläisit kyllä moninverroin laadukkaampaa elämää jos hellittäisit fitneksestä ja söisit huippuhyvää ruokaa päivittäin. Pysyisit laihana pelkästään juoksemalla rahan perässä jota tarvitsisit hyvään ruokaan ja lastesi kasvattamiseen.

  5. Perunasta en osaa sanoa, mutta mulla jäi ennen myös bataatti vähemmälle sen valmistusajan takia. Mutta sitten mama kerran ehotti että pilko ja pistä muutamaksi minuutiksi mikroon. Ja kyllä muuten toimii! Bataatti kypsyy mikrossa noin 4-5 minutissa palojen paksuudesta riippuen 🙂

  6. Mulla on myös tosi suppeat raaka-aineet mitä ruuissani käytän. Mutta kun yksinkertaisesti rakastan niitä tiettyjä, harvoja juttuja mitä syön! 😀
    Onnekseni myös mun mies tykkää samoista jutuista, sillä muuten se varmaan kyllästyis ja lähtis, haha 😀

    Me syödään välillä monta päivää lounaalla ja päivällisellä pelkkiä naudanjauhelihapihviä, minä dieettiläisenä riisikakkujen ja mies ruisleivän kanssa. 😀 Kylkeen vielä parsakaalta, kukkakaalta ja porkkanaa pakasteena, jotka valmistuu muutamassa minuutissa kiehuvassa vedessä. 😀

    Luonnollisesti dieettiläisellä myös aamiainen, välipalat ja iltapala on samaa kauraa. Kananmunista ja leikkeleistä raejuustoon ja rahkaan.. Marjoja, oliiviöljyä yms. Mies onneksi syö tyytyväisenä myös aamu- ja iltapalamunakkaat mitä valmistan myös hänelle samalla, kun itselleni 😀

    Helppoa, terveellistä ja ah, niin hyvää 🙂

    Mulla on 6v tytär, joka syö myös samoja ruokia. Mulla on dieetin takia ja miehellä mahaongelmien takia peruna pannassa, mutta tyttö saa sitten välillä myös perunaa yms. Mutta silti hyvin samoja juttuja myös tyttö syö ja tykkää hirveästi. Monesti kuulee sanottavan, että eihän lapsi voi syödä samoja dieettiruokia. Ai miksei?! Terveellistä ja puhdasta ruokaa kuitenkin…. Päivähoidossa syö kuitenkin suuren osan arjesta ja siellä syödään niin erilaisia juttuja. Ja lisäksi tytöllä on kuitenkin ihan omat vaihtelevat aamu- ja iltapalasuosikit eli ei mee kuitenkaan yksitoikkoiseksi ruokailut.

    http://annikanunelma.blogspot.fi/

  7. Hei, kaupoissa on valmista falafel-jauhetta, jossa on kaikki ainekset (kikhernejauhoa ja mausteet, ei lisäaineita), ei tarvitse kuin lisätä vesi (ja ehkä vähän oliiviöljyä). Testasin kerran ja tuli superhyviä! 🙂 Niitä oli ainakin Citymarketissa gluteenittomalla osastolla.

    • Kiitos vinkistä, pitää käydä ostamassa!! 🙂

  8. Jokaisen treenaajan pitäisi hankkia tupperin riisin keitin. Ehkä paras keksintö ikinä! Riisit (ja pakaste kasvikset) ja vesi kippoon, 20min mikrossa ja tabaaa!! Kun ei tarvii hellan ääressä seistä vahtimassa voi tuonkin ajan käyttää hyötyyn vaikka pakkaamalla päivän muut kamppeet ja eväät valmiiksi. Valmiit kinkku ja kalkkuna suikale pussit on jääkaapin vakio kamaa, niistä ja riisistä saa hyvät pakasterasia ateriat koottua. Mikro munakkaat ja erilaiset puurot on normi arkea. Halpaa ja ravitsevaa ruokaa, siitä arki koostuu. Jos on varaa ostaa kaikenlaisia siemeniä, jauhepölyjä ja super foodeja niin siitä vaan mutta eiköhän ne ole loppu peleissä vaan muoti ilmio.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta