Kun seinä nousi vastaan

Ensimmäistä kertaa minulla nousi toissapäivänä seinä vastaan.. Ihmettelin salille mennessäni outoa fiilistä ja ajattelin, että kun teen kovan treenin olo on taas paljon parempi! Näin ei kuitenkaan käynnyt vaan päinvastoin.

Sain tehtyä kaksi sarjaa eristäviä pakaraliikkeitä, jonka jälkeen tuli henkinen sekä fyysinen pahaolo.. Tajusin, että kroppani on aivan loppu ja nyt on aika lähteä kotiin! Tuli pieni kiukkukin matkalla, kun en voinnut ymmärtää miten muka en jaksanut tehdä treeniä loppuun! Ei näin ole käynnyt ikinä! Illan aikana soitin monelle ystävälleni, jotka myös kilpailevat lajin parissa ja löysimme vastauksen fyysiseen väsymykseeni.

image

Syy 1. Olen mennyt niin kaasupohjassa Tammikuusta saakka treenien suhteen etten ole pitänyt yhtään täyttä lepoviikkoa, joten ilmiselvää on miksi jalka painaa jo liikaa! Syy 2. treenit ovat olleet ainoa lähteeni henkiseen hyvinvointiini ja sen takia en ole lepoviikkoja halunnut pitää. Nyt kun henkinen puoli on tasapainossa ja olen onnellinen alan tajuamaan fyysisen väsymyksen! On siis pysähdyttävä ja kuunneltava kroppaa. Eilen menikin ihan huiliessa ja jännittäessä Leijonien matsia, huh taisi siinä tärinässä muutama kalorikin kulua 😀

Laitoin valmennukseen viestiä asiasta ja ensi viikolla Harrin kanssa Skypetellään ja mietitään plääniä minulle :).

Eli tässä taas opetus kaikille VÄHEMMÄN on ENEMMÄN! Uskon vahvasti, että ensi viikolla minulla alkaa jo tulemaan ikävä salia ja pääsen aivan uusilla voimilla treenaamaan! Ennen sitä lepään ja pidän aineenvaihdunnan käynnissä lenkkeillen, koska se on tällähetkellä mun juttu <3 Tehdään siis niitä asioita mistä tulee hyvä fiilis eikä väkisin paineta ”peräsuoli pitkänä” vaan koska ”niin pitäisi tehdä”.

kristaseuna

12 vastausta artikkeliin “Kun seinä nousi vastaan”

  1. Heippa! Nyt levähdät ja annat kropalle palautusta. 🙂 oot kyllä motivoinu omaa kuntoprojektia tässä ja vinkkiesi ja susta huokuvasta energiasta oon saanu uskallusta ja rohkeutta omaan tekemiseen, eli viimeinkin uskaltauduin salille! 🙂 nyt puolitoista kuukautta taputeltu ja ihan fiiliksissä siitä touhusta! Kiitos siis <3

    Perus "aiheesta" poiketen voisitko paljon reissanneena tehdä vinkkipostauksen yleisesti etelänlomalle lähtijälle. Matkstavaravinkeistä vaatevarustukseen? Kiitos :)))

    • Voi ihana kommentti, kiitos!! <3 voin tehdä vinkkipostauksen matkaa varten 😉 kovasti tsemppiä salitreeneihin ja ihanaa kesää<3

  2. hyvä kun lähdit salilta väsyneenä ja haluttomana rikkoo vaan itsensä.vähän ristiriitaista vain tuo et lenkkeilet vsikka sanot abtavasi kropalle lepoa.kyllä se juoksu rasittaa yhtä paljon ellei enemmän.olet oivaltanut paljon hyviä asioita nyt sanoista vasn tekoihin.

    • Lenkkeily ei todellakaan ole ainakaan minulle sama asia kun hermoston rasittaminen salilla. Kävelen reippaasti lenkkejä, jotta aineenvaihdunta ei pysähdy. Näin reversellä ei vaan voi heittäytyä sohvalle loikoilemaan ja syömään herkkuja 😉

    • Tottakai on käskenyt, mutta en vaan ole halunnut pitää.. :/ nyt se sit kostautui ja on levättävä!

  3. Olen itse palanut treenaamisen ja muun elämän sovittamisesta aikoinani ihan loppuun. Terveys romahti ja jouduin käydä viikottain sairaalassa hakemassa tiputuksista vauhtia, hiukset lähti tupoittain ja olin täysin loppu. En toivo kenelekään samaa. Siitä toipumiseen ei riittänyt vuosi, eikä kaksi ja kärsin edelleen asian aiheuttamista henkisistä ja fyysisistä oireista, jos vien itseni liian pitkälle.
    Suositan kaikille lukemiseksi Pippa Laukan blogia ja erityisesti fitnesstä koskevaa tekstiä.

  4. Ihana Krista ! Oot niin mukavan ja symppiksen oloinen sun kirjoitusten perusteella. 🙂 Kiva kun jaksat ja haluat kirjoittaa vähän vaikeammista aiheista, se pitää lukijan (ainakin mun) kiinnostuksen yllä tosi hyvin. Sun blogia on muutenkin tosi kiva lukea 🙂 Kirjotat asioista tosi aidosti ja siksi tää on yksi harvoista blogeista, joita jaksan seurata aktiivisesti 🙂 Piristät ainakin mua joka kerta, kun sulta tulee uusi kirjoitus.
    Kivaa kesän alkua sulle! 🙂 <3

  5. Itse opin lepoviikkojen merkityksen kantapään kautta, kun vuosi sitten todettiin ylikunto. Siinä oli neidillä kestämistä, kun määrättiin suoranaista lepoa 3kk ja siitä sitten pikkuhiljaa lisäämään treenejä. Se oli kauheaa, kadutti niin paljon ettei ollut tullut pidettyä niitä lepoviikkoja… Nyt onneksi huomaan ajoissa milloin kroppa alkaa väsähtää. 🙂

  6. Hei! Mulla ilmeisesti sama ongelma ilmennyt tässä samalla viikolla? Osaatko neuvoa miten toteuttaa lepoviikko?
    musta tuntuu että kroppa alkaa jo väsyä kovista treeneistä 5-6x viikkoon. Olen treenannut kovaa, tavoitteellisesti ja progressiivisesti tammikuusta lähtien.
    Huomasin sen viime treeneissä kun kyykystä en meinannut tulla mitään , toistot jäi vajaaksi, tuli fyysisesti paha olo ja suorastaa itketti..Jatkoin silti treenin loppuun…
    Olen joskus ollut ylikunnossa ja tiedän että kerran kun on ollut niin siihen ajautuu helposti uudestaan.
    Osaatko siis neuvoa miten toteuttaa lepoviikko?
    tulisiko se sisältää treeniä mutta kevyemmillä painoilla VAI totaalilepoa ja vain rauhallista kävelyä VAi miten mää semmosen lepoviikon pidän? ongelmana on se että teen ja paahdan täysiä niin kauan kunnes seinä tulee vastaan ja sen läpikin…nyt haluaisin oppia pitämään lepoviikkoja.
    Onko lepoviikkojen sykli hyvä olla esim. joka 5.viikko vai 4?

  7. Hei! Osaatko neuvoa miten toteuttaa lepoviikko?
    musta tuntuu että kroppa alkaa jo väsyä kovista treeneistä 5-6x viikkoon. Olen treenannut kovaa, tavoitteellisesti ja progressiivisesti tammikuusta lähtien.
    Huomasin sen viime treeneissä kun kyykystä en meinannut tulla mitään , toistot jäi vajaaksi, tuli fyysisesti paha olo ja suorastaa itketti..Jatkoin silti treenin loppuun…
    Olen joskus ollut ylikunnossa ja tiedän että kerran kun on ollut niin siihen ajautuu helposti uudestaan.
    Osaatko siis neuvoa miten toteuttaa lepoviikko?
    tulisiko se sisältää treeniä mutta kevyemmillä painoilla VAI totaalilepoa ja vain rauhallista kävelyä VAi miten mää semmosen lepoviikon pidän? ongelmana on se että teen ja paahdan täysiä niin kauan kunnes seinä tulee vastaan ja sen läpikin…nyt haluaisin oppia pitämään lepoviikkoja.
    Onko lepoviikkojen sykli hyvä olla esim. joka 5.viikko vai 4?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta