5 VINKKIÄ ALOITTELIJALLE

Minulle on sadellut paljon ihania sähköposteja koskien saliharjoittelua ja kuinka sen voisi aloittaa. Haluankin nyt teille kiinnostuneille kirjoitella omia pikku tipsejäni, jotta motivaatio pysyy ja treenaamisesta tuli mielekästä!

image

Viisi neuvoani aloittelevalle salihirmulle:

  1. Oman motivaation vahvistaminen!! Paras ennuste, että alkaessasi myös jatkaisit saliharjoittelua on motivaatio ja sen vahvistaminen. Motivaatiohan on sama asia kuin kykysi suoritua treeneistä ilman toisen kannustusta ja apua. Toki aloittelijalle suosittelen aina ammattilaisen ohjeistusta ja ohjelmia. Jos kuitenkin olet sellainen minä itse tyyppi niinkuin minäkin olin lampsiessani ensimmäistä kertaa salille katso mitä muut tekevät ja netti on pullollaan neuvoja 😉 Jos kuitenkin olet vahvasti motivoitunut pystyt nopeammin saavuttamaan päämääräsi!
  2. Tavoitteiden asettaminen! Useimmat tavoitteet salitreenaajilla liittyvät ulkonäköön ja ovat kosmeettisia. Kesäkunto/kiinteytyminen/hurja painonpudotus, mutta myös ryhti, itsevarmuus ja parantunut fyysinen / henkinen kunto! Suomalaiset ovat tunnetusti nyt-heti ihmisiä, joten jos tavoitteesi eivät ole nurkan takan aseta välitavoite! Kun olet laihtunut 3 kg ostat uuden treenitopin? Nämä motivoivat sinua jatkamaan kohti päätavoitetta <3
  3. Intensiiviset treenit. Kun olet aloittelemassa ja kaikki on uutta yritä pitää treenisi intensiivisinä max 1h pituisina! Näin mielenkiintosi säilyy paremmin.
  4. Suunnittele! Neuvoni, että suunnittelet treenisi ainakin viikkotasolla. Kirjoita treenit kalenteriin ja treenien jälkeen kirjoita itsellesi kommentti miten meni noin omasta mielestä. Tämäkin tuo lisäboostin tulevien viikkojen suunnitteluun, mitä haluat ensi viikolla parantaa, treenasitko kaikkesi antaneena, mikä oli kuntosalilla yleinen tunnelma 🙂
  5. Treenaa myös ystävien kanssa! Meillä Tg:llä on kyllä huimia tyyppejä ja sinne on aina yhtä mukava mennä, koska sarjojen välissä löytyy varmasti juttukavereita! Yleisesti pelätään, että joku nauraa yms jos et ”osaa” liiketekniikoita oikein, mutta voin luvata sen olevan vain mielikuva! Tai jos noin törkeitä tyyppejä on salillasi, he joutaisivat porttikieltoon!! Muistan ikuisesti ensimmäiset treenini Tg:llä ja jopa minä jännitin, koska olin kuullut siellä treenaavan huippu fitness-kisailijoita!

image

Kun olet päässyt kunnolla treenien makuun ja ns. jäännyt koukkuun tee jaksosuunnitelma! Tämä motivoi sinua vielä enemmän saavuttamaan tavoitteesi! Tee seuraavalle 4 vk nousujohteinen suunnitelma, mitä haluat treeneissäsi kehittää, lasketko toistojen määriä ja nostat sarja painoja?

Ei muutakuin salikortin ostamiseen <3

kristaseuna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta