Kisojen jälkeiset itsetunto-ongelmat

Tämä teksi käsittelee VAIN omia mietteitäni ja tunteitani.

Peilikuvan muuttuessa revitystä ruipelosta naiselliseen ja pehmeämpään kuntoon voi aiheuttaa ongelmia pääkopan kanssa. Itse olen valehtelematta jokaisena päivänä kisojen jälkeen pohtinut näitä asioita. Reverse dieetti onkin ÄÄRIMMÄISEN tärkeä tehdä pikkuhiljaa ja tarkasti, jotta vältytään nopealta painon nousulta.

image

Olen kerran kokenut kuinka kauheaa on ottaa 3vk +10kg. Muistan kuinka tasapainoni muuttui, olin todella äkäinen ja peiliin en pystynyt katsomaan voimatta pahoin saati sitten kuinka ihoani sattui vaatteita pukiessa. Mitä ihmeen järkeä on tehdä puolen vuoden aikana tuhansia tunteja töitä rasvattoman kropan eteen ja pilata tämä kaikki alle kuukaudessa?! Tähän ei ole kuin yksi vastaus, nälkä, nälkä, nälkä.

image

Kisadieetti ei ole mitään verrattuna tähän kisan jälkeiseen aikaa. Nälkä on ollut jokapäivä ja koko päivän. Monesti olen ajatellut, että nyt kapinoin ja syön kaiken mitä jääkaapista löytyy. Kunnes nään jääkaapin oven johon olen kirjoittanut ”ruoka on polttoaine ei huume”, nälkä ei lähde syömällä”, ”ruoka ei lopu elämästäsi”. Nämä ovat saanneet minut aina pysähtymään. Ei, en aijo pilata aineenvaihduntaani enkä tätä kuntoa minkä eteen olen tehnyt kovan työn ja jossa tunnen itseni itsevarmaksi.

Tämän viikon kuntoa :)
Tämän viikon aamukuntoa 🙂

Tällähetkellä olen todella tyytyväinen miltä näytän, aamupainoni on 50kg. Pikkuhiljaa alamme nostamaan ruokamääriä ja viikoittain seuraamme miten kroppani niihin reakoi! Valmentajien tärkeys tässä kohtaa korostuu! Tunnen turvallisuuden tunnetta, kun kehoani tarkkaillaan ja olen ”tilivelvollinen” kuntokuvillani. <3

Tämä teksti voi aiheuttaa vihaa ja erimielisyyksiä, mutta tärkeintä on itseni hyväksyminen myös hieman ”pehmeämpänä” ja uskon, että moni kilpailija painii näiden samojen ajatusten kanssa.

Vain me itse voimme vaikuttaa olemmeko tyytyväisiä peilikuvaamme vai emme, ei yksikään vaa’an lukema tai rasvaprosentti. Kaikki nämä taistelut käydään pään sisällä. Yritetään rakastaa itseämme juuri sellaisina kuin olemme, jokainen saa siinä suhteessa olla itserakas <3

 

kristaseuna

8 vastausta artikkeliin “Kisojen jälkeiset itsetunto-ongelmat”

  1. Sulla on hyviä kirjotuksia,mutta tosi lyhyitä. Olis kiva jos paneutuisit aina yhteen aiheeseen vähän enemmän, kun se että postaat usein tälläisiä tynkiä. Tää tietenkin vaan mun mielipide,mutta ehdotuksensa:)

    • Itse en jaksa lukea blogeja, jotka ovat liian pitkiä, joten en itse koe sitä omaksi jutuksi 🙂

  2. Mäki aina toitotan itelleni ja muille, että ruoka on VAIN polttoaine. Mutta eihän se niin oo. Kyllä se on myös nautinto ja se tuo ihmiset yhteen sosialisoimaan ruokapöydän ääreen. Ja on se ruoka itse asiassa paljon muutakin.

  3. Tää kertoo aika hyvin miten sairasta kehon hyvinvoinnille tuollainen kisadieetti on. Loputon näläntunne on aliravitsemuksen seuraus. Aliravitsemus tuo sanana ehkä mieleen jonku afrikkalaisen nälänhädässä elävän lapsen, mutta kyllä lihaksikas ja normaalipainoinenkin ihminen voi olla aliravittu (ja jopa ylipainoinenkin). Ahdistus kehon muutoksista, loputon nälkä, pelko hallinnan menettämisestä, mahdolliset hormonitoiminnan muutokset… Ei olla kaukana syömishäiriöstä. Tiedän että tätä on ihan turha selittää fitness-harrastukseen hurahtaneille, mutta olisi ihan hyvä pitää mielessä sairastumisen vaara.

  4. Olen pettynyt ja vähän järkyttynyt, kuinka äsken lukemani teksti kuulostaa vaanivalta vakavalta sairaudelta…. toivottavasti pääkoppa ei kerkeä täysin romahtaa ennen kuin huomaat itsekin asian.

    • Kurja kuulla että tekstini aiheutti sinussa tämmösiä tunteita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta